torsdag 15 december 2016

Vem vet något om Edelmann?

Besvärar dig en gång till, är  så väldigt intresserad att få fram min förfader.

Du kanske kan säga var jag skall leta efter följande information:

Orsak:

Den som sägs I alla släkttavlor vara den invandrade tysken från Berlin Stämmer inte med den informationen som finns om  Hans syskon pga åldersskillnad på 30 år:

Johan Daniel Fredrick Edelmann (6 generation)   född 1732 I Berlin  gifte sig med Catarina Kjellgren 1762 februari 06 Catarina f 1738 Sthlm, död 1772 maj 07

Axel Herbert (Hubert) Edelmann                              född 1764 I Stockholm  dog i Helsingfors

Anna Maria Margareta Edelmann                            född 1769 I Stockholm  gift Castegren i Hfors, dog 1962 i Helsingfors

De kan omöjligen ha samma far?
 
Mvh
Erna Ringström
(f Edelman)


Hej Erna!
Jag förstår att du är angelägen om att få svar på dina frågor. Det skulle jag också vara. Men att söka någon som är född i "Stockholm" är som att leta efter en nål i en höstack. Du får söka direkt i kyrkoböckerna församling för församling inklusive förorterna. Det är ett gigantiskt arbete för den som ger sig på det.

Jag föreslår att du helt enkelt googlar för att se om någon annan har lyckats med uppgiften. Du kan också lägga ut frågan på Anbytarforum eller betala någon för att göra jobbet. Återstår att se vad som överhuvud taget går att få fram.

Släktforskning i Tyskland vet jag ingenting om. Det är säkert inte lätt. I synnerhet med tanke på vad krigen gjort med landets kyrkoböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar