måndag 30 januari 2017

Visst kan man leta nålar i höstackar men...

Hej! Jag fick din mailadress från min kompis Kicki på Öland som du träffade på semestern. Jag hoppas du kanske kan hjälpa mig och min bästis att ta reda på om vi är släkt?

Vi har känt varandra sen vi var 6 år och under många år har vi bara vetat om att min mammas släkt kommer från Bollnäs/Rengsjö och att Veronica (som min kompis heter) pappas släkt flyttade från bollnäs till Stockholm och då bytte efternamn till B. Men för några år sen fick vi också reda på att hennes morfars släkt verkar ha rört sig runt Bollnäs/Rengsjötrakterna också. Det skulle vara så kul att få veta om vi är släkt, eller om det iallafall kanske kan vara så att våra släktingar levde samtidigt på dessa orter och kanske det fanns några fler bästisar i våra släkten längre bak?
Min sambo Viktor kommer från Alfta i närheten av där Veronicas släkt kommer ifrån, kan du kanske se även om de skulle kunnat ha nåt band till varandra?

Vad behöver du för uppgifter? Jag tror jag kan lämna på namn till de släktingar på Veronicas sida, men kanske inte födelsedata.
Våra uppgifter är iallafall:

Malin Birgitta Lovisa F f. 82XXXX
Mormor Ingrid M f 1935
Mormors mor Lovisa W f 1909
Mormors far Per-Olof Persson f 18??

Veronica G B f. 82XXXX
Pappa Leif B (släkt från Söräng/Alfta) Farfar Erland Gunnar HUBERT Bollner, f 3/11 1912 Mamma Yvonne G B Morfar (släkt som bodde i Rengsjö?) KARL Albin Teodor G, f XXXX1936 Lantbrevbäraren hette Karl Fredrik G, f 22/6 1861. Osäker på om han jobbade i rengsjö eller Jämtland (Måläng) dock.

Viktor B f 86XXXX
Morfar Sture Andersson f. 22/9 släktgård i Norrby i Alfta sen 1700-talet?

Vänliga hälsningar

Malin F

Antalet anmödrar och anfäder fördubblas för varje generation. Två föräldrar gör fyra mor och farföräldrar gör åtta gör 16 gör 32 gör 64 gör 128 gör 256 gör 512 gör 1024 och så vidare. Var och en av oss har alltså 2048 anmödrar och anfäder på bara tolv generationer. Och då har jag bara räknat de raka linjerna. Till det kommer alla syskon, kusiner och sysslingar - och deras familjer. För att inte tala om släktgiften, helt vanliga giftermål och skilsmässor om vartannat med nya barn och barnbarn. För att inte tala om alla okända fäder och att var tionde unge kanske har fel far i bokföringen. Morsa också för den delen. Under mer än hundra år kunde ogifta mödrar föda barn i hemlighet som sedan lämnades bort. Det är faktiskt bara 100 år sedan den möjligheten upphörde. Änglamakerskorna var många och ungar försvann lite hur som helst. Hoppsan!

Med det vill jag säga att befolkningen i Sverige är otroligt noga registrerad men det finns gränser. Än har vi ingen total databas - som man har på Island - i vilken man skulle kunna kartlägga alla släktskap kors och tvärs. Man måste för varje person mödosamt gå igenom kyrkoböckerna i hopp om att hitta svaren på sina frågor där.  

Din släkt hör verkligen hemma i Regnsjö men det gör inte Veronicas. Jag kan inte se något samband alls. Var kommer den där lantbrevbäraren in i bilden? Och din sambo?  Lite mera kött på benen får man nog ha om man vill bli släkt med sin kompis. Jag gissar att ni får nöja er med att vara andliga systrar framöver. Det är ju inte så illa det heller...





Hälsa Kicki och Tony så gott. 
Deras frågor har jag också svarat på lite längre bak i bloggen om de inte redan har sett det. 
Välkommen igen med flera ledtrådar om sådana skulle dyka upp!
Lycka till!
Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar