lördag 11 februari 2017

De la Rose är nog ingen vallonsläkt...


Hej ,

Jag har alltid hört att vi kommer från en vallonsläkt som hette de la Rose på min pappas sida.
Nu har jag släktforskat några år och letat och letat och inte hittat något.
Kan jag få hjälp?
Tror att det kan komma från min farmors sida, där finns flera vallonnamn.
Min farmor är Hilda Elisabet Nyman född 30 maj 1878 i Österfärnebo Gävleborg Min farfar Johan Edvard Larsson född 17 mars 1880 Ovansjö Gävleborg.
Skulle vara så intressant att få rätsida om  de la Rose släkten. Har hittat en hattmakare i Malmö, vet inte vilken koppling det har med bruken i Gästrikland/Uppland.
Hoppas på lite hjälp
Vänliga hälsningar
Lisbeth

Monica:
Hej
Skicka mig det du har hittat så slipper jag göra om det helt i onödan.
Vänligen
Monica

Hej igen, Jag vet inte riktigt hur jag skall få över mina uppgifter till dig. ( jag är urdålig på datorer) Jag har mina släkter i Ancestry, men jag betalar inget till dom längre, så jag kan inte få hån hjälp Jag har över 400 namn  på en sida och bra många på en annan.
Jag kan ju ge dig tillgång till mitt ancestry med mitt lösenord om det kan vara något.
Hälsningar
Lisbeth

Monica:
Nej tack,
Vem av dina farföräldrar tror du är vallonättling?
Har du hittat andra vallonsläkter?

Hej, Vad det verkar är det på min farmor Hilda Nymans sida.Hildas ff ff f ´s maka hette Drugge. En Elisabet Persdotter Drugge född 1717 Edsvalla Bruk.
Sen hittade jag på Hildas fm ff m Giljam och Gauffin. En Eva Gilljam född
1716 i Gysinge
Hoppas detta kan vara till nån hjälp.
Lisbeth

Monica:
Jag frågade för att jag just hade hittat Drugge.
Problemet med La Rose är att jag inte ens vet var jag ska leta. Man måste ju tillbaka till 1700-talet minst så det är lite som att leta efter en nål i en höstack.
Kan det ha med Rosendal (gift med Peter Nyman) att göra tro?

Kan Rosendal vara en försvenskning av namnet helt enkelt?

Klicka på bilden för förstoring!






















Anders Andersson i Käfvesa, Österfärnebo (fm mf f utmärkt med ett X i släkttavlan) är den som utmärker sig i släkttavlan ovan. Om honom kan man läsa följande i husförhörslängden: "Före 1822 års husförhörs början anmäld av tvenne byamän att han super ganska mycket och som oftast kör ut mor, hustru och barn."  





Det här tar mer tid än vad jag har att erbjuda. Jag bryter därför här. De aktuella kyrkoböckerna är dessutom ingen lek så här långt tillbaka i tiden. Om du vill att jag ska gå vidare så får du fylla på med information för några av de tomma rutorna i släkttavlan ovan. Jag kan tyvärr inte bedriva en så omfattande forskning. I synnerhet inte efter material som du redan har.

För det är precis som du säger att det dräller av valloner i din släkt på farmors sida. De går alla längre tillbaka i tiden än vad släkttavlan ovan visar. Man får helt enkelt skarva på för släkterna märkta A, B och C i släkttavlan ovan:


A. Drugge
Elisabet Petersdotter Drugge (fm ff ff m)

Du kan för övrigt läsa mer om den släkten och Söderfors bruk här. 

B. Gelotte
Margareta Persdotter Gelotte (fm ff mf m)

C. Gilliam och Goffin
Eva Klasdotter Gilliam (fm fm ff m)

Men allt det här visste du ju. Det var ju ryktet om en tillhörighet med släkten De la Rose som din fråga egentligen handlade om. 

Möjligheten finns att man kan hitta ett sådant släktskap om man söker riktigt noga enligt de linjer jag visar ovan - eller på vilka svenska linjer som helst. De la Rose var nämligen inte valloner. Valloner var smeder (mfl yrken) och hörde hemma i de svenska järnbruken. Stamfadern De la Rose var perukmakare och specerihandlare. 

De la Rose finns inte med på vare sig vallon-skivan eller smed-skivan och man får inget som helst napp på De la Rose hos Sällskapet Vallonättlingar heller. Man kan därför bortse från att de skulle ha varit valloner. 

Det hindrar förstås inte att de kan ha gift in sig i Lisbeths släkt. 

Svenskt biografiskt lexikon berättar i stället följande om släkten De la Rose: 

"Stamfadern, perukmakaren och specerihandlaren Leonard De la Rose (d 1707) i Malmö, känd från 1692, var troligen av franskt ursprung. Familjerna D., Decreaux, Haberegger, Allegre m. fl. synas ha bildat en liten inbördes besläktad främlingskoloni i sydvästra Skåne. L. D., som var g. m. Maria Haberegger, dotter av en akademiboktryckare i Lund, blev slutligen traktör vid K. M:ts drabanter i Polen och dog i Warszawa. Deras
son, handlanden i Lund Lorens De la Rose (f. 1694, d 1762), hade med bonddottern Marna Nilsdotter från Nöbbelöv sonen Leonard D. (se nedan). Dennes bror färgaren och rådmannen i Malmö Nils De la Rose  (1737—1806) var jämte sin brorson (Leonard D:s son) borgmästaren i Söderköping Lorens Isaac De la Rose (1746—1817) led. av borgarståndet vid 1789 års riksdag. Släkten utdog på manssidan 1903."

Anbytarforum får man veta att det på Malmö Stadsarkiv förvaras ett antal handskrifter - Ejnar Bagers efterlämnade handskrifter - som bland annat berättar om släkten De la Rose. En Göran Johansson skriver:
- Släkten De la Rose i Malmö tillhörde Bagers egna anor och de anteckningar som jag relaterar till förvaras i en mapp med diverse anteckningar om Bagers egna förfäder.
Det tycks emellertid inte vara klarlagt om det rör sig om en enda släkt eller om flera. Någon skriver dessutom namnet som de Laroze och de Larouzière. De talas också om en krögare i Köping vid namn De la Rose. Här finns även utdrag ur kyrkoböcker kring en Linnart de la Rose som antagligen är identisk med Leonard de la Rose som nämns nedan.

Och här får man veta lite mer:
Först på banan var hugenotten Leonard la Rose – även nedtecknad som Larose. Av okänd anledningen tvingades han lämna Frankrike och deltog möjligen i de skånska kriget på 1600-talet. Han gifte sig med Maria Haberegger i Malmö 1679 och etablerade sig som specerihandlare och perukmakare alldeles vid Lilla torg, där det Faxeska huset nu ligger. Tydligen drog han åter ut i fält, som traktör för Kungl. Maj:ts dragoner och dog i Warsawa 1707. Innan dess la han till ett ”de” i sitt namn.

Sonen Lorens de la Rose (1694-1762) var handelsman i Malmö och Lund. Med Marna Nilsdotter fick han två söner. Leonard de la Rose (1723-1784) blev riksdagsledamot, hovrättskommissarie och borgmästare i Skanör medan Nils de la Rose (1737-1806) blev rådman i Malmö.

Den manliga sidan av släkten tycks ha gått ur tiden 1903. Men släkten levde vidare på mödernet – har jag nu fått veta genom Bengt Nilsson, en observant läsare som ”är gift med en som kommer från samma stamfader”.

Lorentz Martin de la Rose (1770-1818) som var klockare i Kävlinge hade en dotter. Anna Elisabeth gifte sig med en Lars Pålsson och ”därmed formades ledet ned till dagens de la Rose-familj”, skriver Bengt Nilsson. Lite längre ut på samma gren av stamträdet fanns en Per Hjalmar de la Rose, född i Nässjö 1903. Han var Jacob de la Roses farmors far.


Och på Geni finns ett flertal linjer att följa kring Leonard de la Rose. Se här och här. Och här finns en riktigt fin släktutredning. Här är en till och här är en till.

Ja, det finns massor!
Det är bara att googla.
Men det hjälper ju inte dig Lisbeth, om du inte kan koppla ihop dem med din släkt.
Tag en titt på linjerna ovan och se om du kan komplettera på ett sätt som jag kan gå vidare på utan att det blir ett heltidsjobb.
Lycka till!


Från: Lisbeth
Skickat: den 11 februari 2017 13:43
Till: Gaby
Ämne: Re: Släktforskning De La Rose

Kanske är det som du tror, namnbyte, Jag har hittat Peter Rosendahl född
1751 men jag har inte hittat hans föräldrar.
Det finns också en Lisa Andersdotter Rosendahl född 1759 Söderfors. Hon är gift med Karl Velamsson Nyman född 1757 Söderfors
Lisbeth

Hej igen!
Nja, jag tror nog inte på det där namnbytet ändå. Jag har ett par generationer ovanför din Peter Rosendahl – som är vallon - men ingen De la Rose finns i sikte.
Du är för övrigt släkt med alla de Rosendahl du nämner. Peter Persson Rosendahl född 1751 är din (fm ff mf) och hans pappa Per Persson Rosendahl född 1726 är din (fm ff mf f).
Dennes bror hette Anders Persson Rosendahl och var din (fm ff fm f). Han var också far till den Lisa Andersdotter Rosendahl (fm ff fm) som du nämner.
Karl Velamsson är alltså din (fm ff ff). Det innebär att du är släkt med båda bröderna (Per och Anders).

Men jag hittar ingen De la Rose.
De kom från Frankrike men var helt enkelt inga valloner.

Det kan förstås finnas ett gäng De la Rose ingifta precis var som helst i ditt släktträd - förutsatt att man tar sig tillbaka till typ 1650-talet. Men det är inget jag kan göra här.

När det gäller dina valloner råder jag dig att skaffa såväl Vallon-skivan
(4) som Smedskivan (9) som jag har använt nu och som har full koll på vallonsläkterna. (Jag har (2) resp (6) och är följaktligen inte helt uppdaterad.
Riksarkivets webbutik säljer Vallonskivan för 250:- och hos Rötterbokhandeln kostar den 270 kr.
Man kan också köpa den direkt från Sällskapet Vallonättlingar för 270 kr inkl frakt. Om du blir medlem får du den för 200 kr.
Smedskivan (9) köper du hos rötterbokhandeln för 360 kr och föreningen Smedsläktsforskning för samma pris.

När det gäller De la Rose är det helt enkelt att bara att gräva. Du har några intressanta vallonnamn som Forsblom, Hellman och Bergström som man bör gå vidare på.

Om du har mer material på dem än vad jag har lagt ut ovan så kan jag ta en titt till i databaserna åt dig.


Söderfors (X, C) AI:5 (1802-1815) Bild 108 / sid 27 (familjerna Nyman o Rosendahl i Söderfors) Söderfors (X, C) AI:6 (1816-1820) Bild 49 / sid 44 (familjerna Nyman o Rosendahl i Söderfors) Söderfors (X, C) AI:7 (1821-1825) Bild 51 / sid 47 (familjerna Nyman o Rosendahl i Söderfors) Söderfors (X, C) C:3 (1765-1833) Bild 52 (Brita Maja Rosendahl föds)

Österfärnebo (X) C:5 (1833-1851) Bild 28 (Gustaf Adolf Nyman föds 1850) Österfärnebo (X) AI:16a (1843-1848) Bild 125 / sid 119 (Olof Andersson i
Nordanåker)
Österfärnebo (X) C:4 (1802-1862) Bild 45 / sid 82 (Olof Andersson föds)

Österfärnebo (X) AI:6 (1777-1783) Bild 170 / sid 162 
Österfärnebo (X) AI:7 (1784-1792) Bild 191 / sid 180 
Österfärnebo (X) AI:8a (1793-1804) Bild 61 / sid 53 
Österfärnebo (X) AI:9a (1804-1810) Bild 102 / sid 94 
Österfärnebo (X) AI:10a (1810-1816) Bild 114 / sid 108 (Anderssons fam) 
Österfärnebo (X) AI:11a (1816-1822) Bild 134 / sid 126 (Olof Anderssons o Anders Anderssons fam) Österfärnebo (X) AI:12a (1822-1828) Bild 141 / sid 131 (Anders Anderssons fam)

Österfärnebo (X) C:3 (1774-1801) Bild 44 / sid 74 (Lars Bergströms födelse) 
Österfärnebo (X) AI:12a (1822-1828) Bild 202 / sid 192 (Maja Greta med föräldrar)
Österfärnebo (X) AI:13a (1828-1832) Bild 191 / sid 182 (Maja Greta Bergström före giftermålet) Österfärnebo (X) AI:13a (1828-1832) Bild 201 / sid 192 (Maja Gretas föräldrar)
Österfärnebo (X) AI:14a (1833-1838) Bild 229 / sid 221 (Petter Nymans fam i Gysinge, Österfärnebo) Österfärnebo (X) AI:15a (1838-1843) Bild 236 / sid 221 (P Nymans fam i Gysinge)
Österfärnebo (X) AI:16a (1843-1848) Bild 190 / sid 184 (Petter Nymans fam i Gysinge)
Österfärnebo (X) AI:17a (1848-1853) Bild 183 / sid 179 (Petter Nymans (f 1809) familj i Gysinge)
Österfärnebo (X) AI:18a (1853-1860) Bild 186 / sid 179 (Petter Nymans fam i Gysinge)
Österfärnebo (X) AI:20a (1861-1865) Bild 208 / sid 202 (Som ovan, Petter dör)


Tierp (C) C:3 (1769-1800) Bild 128 (Anna Maria Forsboms födelse) 
Tierp (C) AI:2b (1782-1788) Bild 234 / sid 527 (Anna Maria Forsboms familj) 
Tierp (C) AI:3b (1789-1795) Bild 245 / sid 547 (Anna Maria Forsboms familj)

7 kommentarer:

  1. Via mail:
    Hej igen, återkommer med lite ny information. Carl Erik Bergström född 1762 i Gysinge Hans föräldrar Per Erik Bergström född 1724
    och Brita Andersdotter Öhmans född 1734. Jag har sett ett inlägg om att det fanns en släkt Öhman i Gysinge som skall ha hetat De la Rose.
    Barnen blev retade och familjen ska ha bytt namn till Öhman.

    Hälsningar
    Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Hej igen,
    Nu har jag glömt alltihop.
    Vilka är det där?
    Kan du uppdatera mig?
    När skulle namnbytet De la Rose till Öhman i Gysinge ha skett?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har också hört berättas om namnbytet från De la Rose till Öhman.
      Men att brukspatronen vid Gysinge bruk tyckte att det var ett för
      "fint" namn för en arbetare och såg till att de skulle byta till
      Öhman i stället.

      Bernt Wåhlin

      Radera
    2. Hej Bernt Wåhlin!
      Hur är du släkt med det här gänget och i synnerhet med Hilda Elisabeth Nyman född 1878 (proband i översta stamtavlan)
      Får vi veta det så kan vi kanske begränsa vidare forskning så att den blir rimlig.

      Radera
  3. En vän i Frankrike har för min räkning forskat om ursprunget till släkten de la Rose och funnit att en släkt med det namnet aldrig har existerat i Frankrike. Däremot fanns i departementet Corrèze namnet de LAROCHE och LAROCHE. Departementet var ett högsäte för hugenotter och många utvandrade under perioden 1660-1680. Han har gjort en 10 sidor lång utredning som jag gärna skickar via email
    Gunnar Dahlvig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack, gör gärna det.
      Mycket intressant.
      gabys@telia.com

      Radera
  4. Dessa de la Rose från Skåne av fransk ursprung är mina släktingar .

    SvaraRadera