måndag 6 november 2017

Amanda Nicolina Mathiasdotter Jonsson, en ovanligt smart mamma till två oäkta barn...

Sune E Olsson
ställde en fråga till Släktforskargruppen på facebook:

Jag är inne på Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) AIIa:7 1899-1909 Bild 97 / Sida 1842. Personen jag sökt är min farfar Olof Oskar Olsson. Sidn innehåller bland annat mantalsskrivningsuppgifter. Som mor står en Nievlina Mathiasdotter. Tidigare har jag fått namnet Amanda Nicolina. Har det skett ett fel? Byte av morsa? Adoption eller fosterföräldrar?

Efter en lång diskussion med alla möjliga trevliga släktforskare lämnade även jag mitt bidrag.



Hej Sune! 
Så här tror jag att det hänger ihop: Olof Oskar Olsson född 21/3 1891 i Oslo, Norge
Föräldrar: Ogifte maskinisten Oskar Olofsson och ogifta Amanda Jansson som möjligen tjänstgjorde på ångfartyget Uddevalla från Göteborg.

Göteborgs Oscar Fredrik (O) AIIa:1 (1894-1899) Bild 97 / sid 93

Olof Oskar Olsson blir fosterbarn hos pigan Nikolina Mathiasdotter född 9/12 1864 i Karl Johans församling, Göteborg. Hon är ensamstående och har dessutom en oäkta son nämligen: Gustaf August född 1/1 1886. De har flyttat in till Göteborg från Lundby och flyttar ut från Oscar Fredriks församling 17/11 1896.

Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) AIIa:7 (1899-1909) Bild 97 / sid 1842

Här står Olof Oskar Olsson som son till Nicolina Mathiasdotter Brämaregården 1b i Lundby dit de flyttade 10/3 1909.

Vid folkräkningen 1900 bor Nikolinas båda barn (Olof Oskar och Gustaf August) hos:
Anna Gustafva Gunnesdotter Jansson född 1835 i Tölö församling i Halland. Hon är änka och förpantningsjordägarinna.

Så hur hänger det här ihop? Folkräkningarna berättar....

Anna Gustafva Gunnesdotter född 1835 i Tölö var gift med torparen Mathias Jonsson född 1835 i Jörlanda. De bodde åtminstone från 1880 på Länsmansgården i Lundby och hade barnen:

1) Amanda Nicolina född 1864 i Göteborgs domkyrkoförsamling
2) Johan Edvard född 1868 i Ludby
3) Carl Fredrik född 1870 i Lundby
4) Gustaf Adolf född 1875 i Lundby

En tid fanns även fostersonen Oskar Albin född 1882 i hushållet.

Anna Gustafva Gunnesdotter kallades även Jonsson efter maken ibland.

Dottern Amanda Nicolina kallades både Mathiasdotter och Jonsson (vilket också kunde bli Jansson på den tiden). Jag tror därför att man kan vara tämligen säker på att Olof Oskar Olssons mamma är identisk med såväl den biologiska modern Amanda Jansson/Jonsson (otydligt) och den (vid ett av två tillfällen) så kallade fostermodern Nicolina Mathiasdotter.

Någonstans i flödet står att ”Fadern Oskar Olsson f 1861 i Norge gifter sig med Amanda Jansson f 1864.” Jag vet inte varifrån uppgiften är hämtad men där skulle man kunna få upp ett spår efter fadern (maskinisten).

Jag vet inte heller vart modern (Amanda Nicolina) tar vägen. Är hon/de till sjöss och det är därför barnen vistas hos mormor eller har det helt enkelt hänt något? Kanske bor de i Norge? Hon dör emellertid redan 1909. Se nedan.

1910 (folkräkningen)
Anna Gustafva Gunnesdotter Janson född 1835 i Tölö är nu änka och understödstagare i Brämaregården Ib i Lundby
Olof Oskar Olson född 1891 är eldare, ensamstående och bor på mormors adress, Brämaregården Ib i Lundby.
Gustaf August Janson är plåtslageriarbetare, ensamstående och bor på mormors adress, Brämaregården Ib i Lundby.

Amanda Nicolina Mathiasdotter gift Jonsson född 9/12 1864 i Göteborgs Karl Johan
Gift 31/8 1900. Död 3/10 1909 i Göteborgs domkyrkoförsamling. Adress: 4 R 96 (vad nu det kan betyda, kanske 4:e Roten 96)
Man måste forska lite mer för att kunna identifiera maken.

Olof Oskar Olsson född 21/3 1891 i Oslo dör 10/12 1945 i Göteborg. Han var då änkling sedan 6/5 1943 och skriven på adress Långedragsvägen 130 i Göteborg.

Gustaf August Jansson född 1/1 1886 i Lundby dör ogift där den 16/6 1913.

Farfars mor var alltså: Amanda Nicolina Matiasdotter Jonsson född 9/12 1864 i Göteborgs Karl Johan
Farmors far var: Maskinisten Oskar Olofsson född 1861 (i Norge, inte nödvändigtvis sant)

Farfars morfar var: torparen Mathias Jonsson född 1835 i Jörlanda.
Farfars mormor var: Anna Gustafva Gunnesdotter Janson född 1835 i Tölö


_____________________________________________

Sune E. Olsson Oj, vad du hittar. Jag har sökt Nicolina Mathiasdotter AD som tar fram två bilder över födelseböcker i Karl Johan. Hon finns inte med i någon av dem.
maskinisten Oskar Olofsson, Ska vara Olsson va?


Sune E. Olsson Enligt mantalsskrivningen flyttade Olof Oskar in på samma adress som Nicolina Mathiasdotter när han är tio år och åtta månader.
Det står också att han är son till Nicolina, Brämaregården. Lundby. + ett oläsbart ord. Det märkliga är att han flyttat ut från Lundby 1909-3-10.


Olofsson och Olsson är samma namn. Det var närmast dagsformen som avgjorde. Sak samma med Jansson och Josson i ditt gäng här. Flyttarna är inte särskilt konstiga. Följ dem sakta, försiktigt och exakt för bästa möjliga information. Amanda Nicolina var ensamstående mor till två oäkta barn. Det var ganska smart av henne att variera sina namn, måste man säga. Amanda Jansson eller Jonsson och Nicolina Mathiasdotter är emellertid samma person.

Av dödboken: Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) F:12 (1905-1915) Bild 252 / sid 248 framgår att Amanda Nicolina Mathiasdotter gift Jonsson dog den 3/10 1909 av Tuberc pulm vilket väl är TBC. Hon var då hustru till eldaren Algott Jonsson. De hade sonen Alli Rickard Algot född 1899 i Gbg domkyrkoförsamling. Adressen var: 4:e Roten No 93. Det innebär att hon alltså fick lämna sina två oäkta barn till sin mor när hon gifte sig med Algott Jonsson. Av någon anledning bor inte maken med fru och son vid tiden för 1900 års folkräkning. Han tycks emellertid vara vid liv för de är gifta i betydelsen att hon inte var änka.

Det är lite förvirrande här. Amandor och Nicolinor till höger och vänster. 😥 Jag höll på med Nicolina Mathiasdotter men blev trött och måste bryta. Födelse- och dopboken är svårläst och rörig. Ska fortsätta i morgon Namnet Jonsson skiftar med Jansson. Olika personer eller felstavningar? Vem är Amanda Nicolina? Dotter till Nicolina ..

Jag har mycket jobb framför mig. Dessvärre sitter jag på mitt bäcken sedan jag tappat vikt vilket tillsammans med opererad höft kortar mina pass vid datorn.

_______________________________________________


Sune har svårt att hänga med i svängarna. 
Jag har därför ritat upp familjen åt honom. Se ovan. 
Mycket kan man säga om mig men jag är inte långsint. I det här fallet är jag till och med för snäll.
En ursäkt för tidigare nidskriverier är på sin plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar